سرکه ی سدار سیب

 ازقرنها پیش ، سرکه برای مصارف مختلفی استفاده شده است: تهیه ی ترشی، رفع علف های زاید ، پاک کردن لکه قهوه، براق کردن اسلحه و تهیه ی سالاد. این ماده از قدیم به عنوان یک دارو برای همه ی انواع بیماریها استفاده می گردید.

 درسالهای اخیر سرکه ی سدار سیب به عنوان یک ماده ی غذایی مفید معرفی شده است. در حالیکه بسیاری از استفاده های محلی از سرکه ی سیب اثبات نشده باقی مانده است تعداد کمی از موارد استفاده ی  آن در تحقیقات پزشکی به اثبات رسیده است . در تعدادی ازمطالعات انجام شده مشخص گردید که سرکه ی سدار سیب می تواند برای  جلوگیری از چاقی و بهبود بیماری دیابت  موثر باشد.

سرکه ی سدار سیب چیست؟

سرکه یک محصول تخمیری است. در این فرآیند قند موجود در مواد غذایی توسط باکتریها و مخمرها شکسته می شود . درمرحله ی اول تخمیر، شکر به الکل تبدیل می شود، سپس اگر الکل بیشتر تخمیر شود، تبدیل به سرکه می گردد. کلمه ی vinegarیا سرکه یک کلمه ی فرانسوی است  و به معنای شراب ترش می باشد. سرکه از همه ی انواع میوه جات ، سبزیجات و غلات  بدست می آید و سرکه ی سدار سیب از سیب له شده تولید می شود.

ماده ی اصلی سرکه سدار سیب یا هر سرکه ی دیگر، اسید استیک است. البته انواع سرکه حاوی سایر انواع اسیدها ، ویتامین ها، نمک های معدنی و اسیدهای آمینه می باشند.

سرکه ی سدار سیب: درمانی برای همه چیز؟

درحالیکه سرکه ی سیب به عنوان یک داروی محلی ازمدتها قبل استفاده شده است از اواخر دهه ی 1950 درآمریکا شهرت یافت و درکتاب داروهای محلی که توسط دکتر Jarvisنوشته شد به عنوان دارویی برای سلامتی معرفی گردید. درسالهای اخیر درطب جایگزین  از سرکه ی سدار سیب یا قرص های سرکه ی سدار به عنوان یک ساپلیمنت تغذیه ای نام برده شده است.

اگر بروی جعبه ی  مکمل یا در صفحات اینترنت به دنبال خواص سرکه و تأثیرات آن برسلامتی بگردید به اشارات جالبی دست خواهید یافت. برای مثال سرکه ی سدار سیب برای درمان تعدادی ازبیماریها ،معرفی شده است برای مثال از سرکه برای کشتن شپش های  سر، معکوس نمودن پیری، بهبود هضم و گوارش ، شستن سموم ازبدن استفاده میشود. البته اکثر این موارد دارای شواهد پشتیبانی کننده ی علمی و تحقیقاتی نیستند. برخی از موارد مثلاً استفاده  از سرکه برای درمان شپش و یا زگیل بررسی شده اند اما دانشمندان شواهد پشتیبانی کننده ای برای آن نیافتند و در برخی ازمطالعات دانشمندان موثر بودن سرکه را تایید کردند اما نه به عنوان یک روش درمانی، برای مثال هنگامیکه  از سرکه به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود می توان گفت که سرکه به اندازه ی سایر ضد عفونی کننده های رایج در از بین بردن باکتریها موثر نیست. برای مثال قبلاً ازسرکه برای نیش ستاره ی دریایی استفاده می شد درحالیکه آب گرم دراین مورد موثرتر است.

 

شواهد علمی ازفواید سرکه ی سیب

بر اساس مطالعات انجام شده برخی از فواید سرکه واستفاد ه های آن به عنوان دارو به قرار زیر است:

-         دیابت :در مورد تأثیر سرکه بر مقدار قند خون تحقیقات زیادی انجام شده است و بیشترین فایده ازفواید احتمالی آن تأثیر آن بر قندخون است . در چندین تحقیق مشخص گردید که سرکه  به پایین آوردن قندخون کمک میکند برای مثال در  تحقیقی که در سال 2007 بروی  11 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گردید، دانشمندان دریافتند که خوردن 2 قاشق غذاخوری سرکه ی سیب  قبل از خواب موجب پایین آمدن قندخون ناشتا به میزان 4 تا 6 درصد می گردد.

-         کلسترول بالا:درتحقیقی که در سال 2006 انجام گردید مشخص شد که سرکه می تواند به پایین آوردن کلسترول کمک کند. البته این تحقیق بروی موشهای صحرایی انجام شده بود بنابراین هنوز درمورد موثر بودن آن برای انسان تردید وجود دارد و نیاز به تحقیقاتی دراین زمینه هست.

-         فشار خون و سلامت قلب: درمطالعه ی دیگری که بروی موشهای صحرایی انجام شد مشخص گردید که سرکه می تواند فشارخون راکاهش دهد. دریک تحقیق مشاهداتی مشخص شد میزان شیوع بیماری قلبی درافرادی که 5 تا 6 بار در هفته ازسرکه و روغن همراه با سالاد خود استفاده می کنند بسیار کمتر از کسانی است که از آن استفاده نمی کنند.

-         سرطان:تعدادی مطالعات آزمایشگاهی وجود دارد که در آن به توانایی سرکه در کشتن سلولهای سرطانی و کند نمودن سرعت رشد آنها اشاره شده است . مطالعات مشاهداتی بروی افراد نتایج ضد و نقیضی را نشان می دهد. در یکی از مطالعات  به خوردن سرکه و کاهش خطر سرطان esophagealاشاره شده است درمطالعه ی دیگر به افزایش خطر سرطان مثانه اشاره گردیده است.

-         کاهش وزن:برای هزاران سال است که از سرکه برای کاهش وزن استفاده  می شود.سرکه ی سفید (وشاید سایر انواع سرکه ) موجب می شود مردم احساس سیری  کنند. درسال 2005 در تحقیقی که بروی 12 نفر انجام گردید مشخص شد خوردن  یک تکه نان همراه با مقدار کمی سرکه ی سفید سبب ایجاد سیری بیشتری می شود تا زمانیکه نان به تنهایی خورده شود.

در حالیکه نتایج این تحقیقات امیدوار کننده می باشد اما بسیار ابتدایی بوده و بسیاری از آنها بروی حیوانات یا درمحیط آزمایشگاه بروی سلولها انجام شده است و تعداد مطالعات انسانی در این موارد بسیار کم است بنابراین برای درک فواید واقعی  سرکه نیاز به تحقیقات گسترده تری وجود دارد .

چگونه باید از سرکه ی سدار سیب استفاده کرد؟

از آنجائیکه استفاه از سرکه ی سدار سیب یک درمان ثابت نشده است توصیه ای برای  نحوه ی استفاده از آن وجود ندارد. برخی از افراد دو قاشق چایخوری از سرکه  را همراه با یک فنجان آب یا آب میوه در روز مصرف می کنند یا از یک قرص 285 میلی گرمی حاوی سرکه ی سدار استفاده میکنند. گاهی ا زسرکه ی سدار برای پوست یا بصورت انما استفاده می کنند . ایمنی این نوع درمانها هنوز تایید نشده است.

 

 

خطرات مصرف سرکه ی سدار سیب کدامند؟

درکل بنظر نمی رسد مصرف مقدار کم و با فواصل زمانی زیاد،خطری بهمراه داشته باشد اما استفاده ی طولانی مدت و به مقدار زیاد از آن می تواند خطراتی داشته باشد مطالب  زیر را بخاطر بسپارید:

-         سرکه ی سدار سیب بسیار اسیدی است: ماده ی اصلی این سرکه اسید استیک است. همیشه برای خوردن سرکه ی سیب آنرا با آب یا آبمیوه رقیق کنید . خوردن سرکه ی خالص می تواند به مینای دندان وبافت های گلو ودهان آسیب برساند. دریک تحقیق بروی زنی که یک قرص سرکه ی سیب در گلوی او گیر کرده بود مشخص گردید که مری او دچار آسیب شده است . علاوه بر این تماس سرکه ی سیب خالص با پوست موجب سوختگی و سوزش می گردد.

-         کاهش میزان پتاسیم وکاهش تراکم استخواندر استفاده ی طولانی مدت از سرکه ی سدار سیب: اگر شما به پوکی استخوان وکمبود پتاسیم مبتلا هستید حتماً قبل از مصرف سرکه با پزشک خود مشورت کنید.

-         تداخل سرکه ی سیب با دیورتیکها ، laxativesو داروهای دیابت و قلب

-         تغییر دوز انسولین با مصرف سرکه ی سیب: اگر شما دیابتی هستید قبل از استفاده  از سرکه حتماً با پزشکتان مشورت کنید زیرا سرکه حاوی  کروم است که می تواند مقدار انسولین  شما را تغییر دهد.

خطرات استفاده از ساپلیمنت سرکه ی سدار سیب؟

خوردن ساپلیمنت سرکه ی سدار سیب به جای مایع آن نیز دارای خطراتی است. بر خلاف داروها که توسط سازمان غذا و داروی هر کشوربخصوص FDAتأیید می شود، ساپلیمنت ها نیاز به تایید ندارند و به همین علت از نظر ایمنی و موثربودن مورد تردید هستند. درسال 2005 بروی مواد 8 نوع مختلف ساپلیمنت سرکه ی سیب مطالعه شد، محققین دریافتند که :

·        موادی که بروی جعبه ی این ساپلیمنت ها فهرست شده است با موادی که واقعاً در این قرص ها وجود دارد متفاوت است.

·         مواد موجود در ساپلیمنت ها در برندهای مختلف، تفاوت زیادی با هم دارند.

·        دوز توصیه شده در برندهای مختلف تفاوت بسیار زیادی با هم دارد.

ازهمه  بدتر اینکه آنالیز شیمیایی این نمونه ها توسط محققین این شک را بوجود آورد که  هیچیک از این برندها حاوی مواد واقعی موجود در سرکه ی سیب نیستند.

آیا من به عنوان یک فرد دیابتی باید از سرکه ی سدار سیب استفاده کنم؟

 جواب این سوال بستگی به نحوه ی استفاده شما از سرکه سدار سیب دارد اگر می خواهید به عنوان سس سالاد مصرف کنید درمقدار کم مفید است، اما اگر به عنوان درمان  دارویی روزانه می خواهید از آن استفاده نمایید ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

 بحث های زیادی در مورد استفاده ی دارویی از سرکه ی سیب وجود دارد و هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری  مشاهده می شود. درحال حاضر شواهد کافی دال بر مصرف سرکه ی سدار سیب یا هر سرکه ی دیگر  و فوایدی مصرف آنها بر سلامت افراد وجود ندارد به همین علت مصرف آن می تواند به عنوان  دارو خطرناک باشد.

قبل از استفاده از سرکه ی سدار سیب حتماً با مشاورین سلامت خود مشورت کنید. آنها می توانند تأثیر آنرا بر سلامت یا مداخله ی آنرا با داروهایی که مصرف می کنید تعیین کنند . استفاده از داروهای تایید نشده بروی بیماریهای جدی کاری ناعاقلانه وخطرناک است .

منبع: www.webmd.com